2010. október 15., péntek

Nyílt pályás villamos a megállóban

A bécsi utcákon gyakran halad a villamos nyílt pályán, majd megáll a megállóban. Ebben eddig még semmi különös nincs, a villamosnak ez a adolga.
Ám ez a helyzet hetente többször is feszültséget generál Lilla és köztem. Közös emlékeink szerint (bár fogalmam sincs, hogy Lilla honnan tudja ezt a KRESZ szabályt...) a villamost, ha olyan megállóban áll meg, ahol a le- és felszállás az útpályára történeik tilos kikerülni (jobbról előzni). Vagyis az óidőkben Budapesten meg kellett állnunk a villamos mögött, amíg az a megállóban állt. Én így is tettem az első időben Bécsben, majd viselkedésemet módosítani kényszerültem. Ugyanis a villamos ajtajai automatikusan kinyílnak, ha valahol leszállás előtt jeleztek, majd egy kis idő elteltével automatikusan be is záródnak. Így, ha a villamos a piros jelzőlámpa miatt a megállóban kénytelen vesztegelni, akkor azt csukott ajtókkal teszi. Amikor megérkezik a megállóba, akkor a bécsi sofőrök szépen megállnak a végénél, majd mikor becsukja az ajtajait, akkor szépen előrecsorognak a lámpáig. Van olyan helyzet is, hogy állnak az autók a piros lámpánál, beér melléjük a villamos, az kinyitja az ajtajait, majd a le- és felszállók ügyesen manővereznek az autók között. Ha zöldre vált a lámpa, az autósok - ha már nincs több le- és felszálló - szépen lassan elhaladnak a villamos mellett, még akkor is, ha az csukott ajtókkal a megállóban tartózkodik.
És mi szinte minden reggel összeveszünk, hogy miért nem várom meg, míg a villamos elindul... vagy miért megyek előre, amikor az a megállóban várakozik zárt ajtókkal.
Az osztrák KRESZ-ben még nem merültem el és mindig elfelejtem a kollégákat is megkérdezni a kérdésről. De azt gondolom, hogy ez így szabályos. Ugyanis az osztrák autósok hazájukban nagyon szabálykövetőek, nem hinném, hogy mernének a KRESZ előírásaival ellenkezően viselkedni a bécsi utcákon.
De lehet, hogy tévedek... Tudja ezt valaki?

Ui: Megtaláltam a közlekedésre vonatkozó törvényt és ha jól értem ez a rész vonatkozik a villamos kikerülésére:
§ 17. Vorbeifahren (2) Der Lenker eines Fahrzeuges darf an einem in einer Haltestelle stehenden Schienenfahrzeug oder an einem Omnibus des Schienenersatzverkehrs oder des Kraftfahrlinienverkehrs auf der Seite, die für das Ein- oder Aussteigen bestimmt ist, nur in Schrittgeschwindigkeit und in einem der Verkehrssicherheit entsprechenden seitlichen Abstand vom Schienenfahrzeug oder Omnibus vorbeifahren. Ein- oder aussteigende Personen dürfen hiebei weder gefährdet noch behindert werden; wenn es ihre Sicherheit erfordert, ist anzuhalten.

3 megjegyzés:

Eszter írta...

Jól értelmezed: lépésben és biztonságosan kell elhaladniuk a villamos mellet, a gyalogosok veszélyeztetését elkerülve. Amennyiben szükséges, a gyalogosok biztonsága miatt, meg kell állniuk.

Én még sosem vezettem villamosok között :)

Ha valaki, akkor az én volt (bécsi) főnököm notórius szabályszegő.

Nikol írta...

Kérdés, hogy hol szabályszegő?
Mert az általános megfigyelésünk az, hogy odahaza nagyon betartanak mindent, de ahogy átlépik a magyar határt, úgy feledkeznek el minden szabályról.
Az audis Ausztriában szépen jön a hátam mögött a belső sávban 130-al, de ahogy átérünk a határon levillog...

Eszter írta...

Nikol: ő mindenhol szabályszegett, volt szerencsém utazni vele párszor :)