2012. szeptember 17., hétfő

Osztrák jogosítvány

Hosszabb-rövidebb európai kiruccanás után itthon vagyok ismét.
Pénteken a reptérről azonnal a swechat-i Bundespolizei-ra vezetett az utam.
Senkit nem jelentettem fel, semmi problémára nem akartam megoldást kerestetni a rendőrséggel, szimplán csak a jogosítványomat szerettem volna "osztrákosítani", mivel hamarosan lejár.
Még valamikor 2010-ben nekifutottam Bécsben ennek a procedúrának, de akkor hiányzott egy igazolásom, így félbe maradt a dolog. Most új erőt merítettem illetve a WU-listán közéadott ötletek is lendítettek az ügyemen. Így kerültem Scwechat-ra, mert ott alig megy valaki ügyet intézni, így megúszható a hosszas sorbanállás és a tömeg miatt frusztrált ügyintézők. Egyedül a kétszeri uatzás nem úszható meg, de nem akkora távolság, hogy ez nagy problémát jelentsen.
Szóval, milyen okmányok is kellenek az ügyintézéshez?
- Antragsformular (letölthető innen: https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/resources/documents/FormularFuehrerscheinantrag2.pdf)
- 1 db színes fénykép
- 49,5 EUR - szigorúan készpénzben!
- magyar kártyás jogosítvány másolata (eredeti is legyen nálunk)
- útlevél másolata (eredeti is legyen nálunk)
- vittem a Meldezettel másolatát is, de azt nem kérték. Biztos, ami biztos alapon azonban érdemes mégis elvinni.
- egyes tájékoztatók szerint kérhetik a jogosítvány fordítását is, de tőlem nem kérték, bár azt is vittem magammal.
- igazolás a magyar hatóságtól és annak hivatalos fordítása.
Ezt az igazolást lehet e-mail-ben intézni.
Írni kell egy levelet zsuzsanna.nagy@ahiv.hu címre, hogy szeretnénk kérni egy igazolást jogosítványunk külföldön történő cseréjéhez. A levélben meg kell adni egy fax számot, amire a további tennivalókról tájákoztatást küldhetik.
Ez pár napon belül meg is érkezik, kacifántos jogi szövegbe ágyazva, de mindösszesen 1.250 Ft utalását kérik tőlünk, hogy megküldhessék hivatalosan a magyarországi jogosítványra vonatkozó adatainkat.
Ha az utalás megvolt, akkor el kell küldeni az utalást bizonyító igazolást és meg kell jelölni a külföldi címet, ahová a határozatot küldhetik. Pár nap múlva érkezik is postán.
Ekkor nincs más más dolgunk, mint a határozatot lefordíttatni. Én az első oldalt - ahol mindenféle hivatalos jogi szöveg van a kiállítást és felhasználást illetőleg - nem fordíttattam le, csak a második oldalt, ahol a lényegi mondandó található. Simán elfogadták.

Az osztrák jogosítvány korlátlan ideje sajnos megszűnik. 2013-tól 15 évre adják. Kiváncsi vagyok, hogy az enyém meddig lesz érvényes.

A swechat-i Bundespolizei címe: 2320 Scwechat, Wiener Str. 13.
Félfogadási idő: H-P 08:00-13:00

Ha valaki inkább Bécsben intézne ügyet: 1090 Wien, Josef-Holaubek-Platz 1
Félfogadási idő: H-Sze: 08.00-12.30
Cs: 08.00-12.30 és 13.30-17.00
P: 08.00-12.00

Egy héten belül lesz kész az új igazolvány. Postán nem tudják kiküldeni, mert be kell vonni a magyar jogsit, amikor átvesszük az újat.
Ezen a héten pénteken megyek érte. :-)


12 megjegyzés:

Éva Andorné Kiss írta...

Szia,

ismerősök ajánlották a blogodat. (Mi is lassan 4 éve élünk kint Salzburgerland-ba.)Nagyon hasznos dolgokról írsz, mint pl ez a mostani is.

Lenne egy dolog ami érdekelne engem és családomat. Arra gondoltam, hogy hátha Te...

Szóval az oszták állampolgársággal kapcsolatosan tudsz-e valami információt. (Hány évet szükséges itt élni, melyik hivathoz kell fordulni stb.)
Én már több helyen keresgéltem - lehet, hogy rossz helyen - konkrétumokat nem tudtam meg róla.

Ha esetleg ebben tudnál segíteni megköszönném.

Üdv.:
Évi

Nikol írta...

Évi: Az osztrák állampolgárságot 10 év kint tartózkodás után lehet kérvényezni. Hosszú eljárás, van hogy 6 hónapba is beletelik mire döntés születik. És még teszt/elbeszélgetés is van, ahol Ausztria történeleméről, földrajzáról és politikusairól faggatják az embert.
Itt találsz a tesztről infot: http://www.staatsbuergerschaftstest.com/
Egy B1-es nyelvvizsga sem árt.
Itt találsz részletes tájékoztatót:
http://www.migrant.at/aktuell-rechtliche-infos-2006/stbg/stbg-deu-2009.pdf

Nikol írta...

Még hasznos linkek (bár ezek Bécsre vonatkoznak):
Dokumentumok, amelyek kellenek: http://www.wien.gv.at/verwaltung/personenwesen/pdf/stb-erforderliche-unterlagen.pdf

És még info: http://www.wien.gv.at/amtshelfer/dokumente/personenwesen/staatsbuergerschaft/verleihung.html

Hajnalka Nagy írta...

hát kiv.leszek meddig lesz érvényes :) ha jól értelmeztem 2013-tól lesz 15 évig érvényes, akkor 2012. dec.31-ig, ha pl.Imi elintézi neki ne lesz lejárati dátuma, mint nekem?..:)neki is tervben van jó ideje...:D
Amit az állampolgársághoz hozzátennék az az, hogy jó tudni, hogy osztrák mellett MÁS állampolgár nem lehetsz ergo a magyarról le kell mondani!!

Névtelen írta...

nedtkhiSzervusz Nikol,
én most készülök Ausztriába dolgozni egy hotelben és a cég,akivel beszéltem azt jelezte, hogy próbáljam meg még a munkába állás előtt megszerezni az osztrák jogosítványt. Szerinted el tudom intézni ezt a ,,Meldezettel,, nélkül is ? Egyelőre még nem tudom, hol fogok bérelni lakást. Köszönettel Árpád

Nikol írta...

Kedves Árpád!
Szerintem nem megy Meldezettel nélkül sajnos.
Ezek a csere feltételei:
Bei Ungültigkeit, Umtausch:
- Amtlicher Lichtbildausweis
- Alter Führerschein
- Ein Passfoto (Hochformat 35 mm x 45 mm) nicht älter als sechs Monate (wenn möglich nach bestimmten Passbildkriterien)
- Eventuell Bestätigung der Meldung (erleichtert die Abwicklung bei der Behörde)
- Gegebenenfalls Heiratsurkunde, Scheidungsbeschluss oder Scheidungsurteil bzw. amtliche Unterlagen, die die Namensänderung belegen

Névtelen írta...

köszönöm szépen a visszajelzést, akkor majd intézem, ha már kint leszünk, arpad
UI: Jó hétvégét !

Névtelen írta...

Üdvözlet!
Itt az oldalon találtam rá arra hogyan tudom kicserélni a jogsim (évtizedek ota itt élő nem tudta megmondani)Pénteken elmentem Schwechatra és 30 perc alatt elintéztem a cserét.Ilyen pozitív hozzá állást rég nemláttam.Adtak egy adatlapot, töltsem ki és egy fotot mellékeljek.Irány a másik oldal Niedermeyer ott csinálnak képet 14,6 ért 4 db.Vissza a hívatalba jogsit(15 éves német) fénymásolták,49.5 leadva,Meldezetelt elsem olvasta, Szem.ig. megnézve ,semmi egyébb .Jan 2 hetében kell visszamennem a jogsiért.Igaz "csak" 20 évig lesz érvényes,de akkor már 66 leszek.
Köszönet Neked,Nektek!

Hajnalka Nagy írta...

Neked, Nikolett, 1 hét alatt kész volt s nem is kértél rá express-t?

Imi ma volt Schwechat-on 3 perc volt az egész, de neki 3 hetet mondtak :( express-t azt mondták nem tudnak, mert magyarokkal le kell kommunikálják :( bazi rég óta rágom fülét intézze el, elodázta rohadtul... dec.elején is szóltam, aztán 2 ünnep közt elmentünk, hátha, de nem zárva voltak, gondoltma bukta a 2033-ig érvényes o.jogsit.. aztán olvastam, h jan.18-ig van idő..
((most meg tök frusztrált, h.semmire se megy, mert 3 hét múlva kell mennie, az meg 18 után van...meg jaj, ha A kategóriát akar, akkor amiatt itt kell majd vizsgáznia, nem mintha holnap motort venne, haha, de most ha jan.18-ig nincs kiállítva az új jogsija, akkor csak 10 évig v. meddig lesz érvényes... khmmm háááát nem rajtam múlott, 2010 decembere óta noszogattam... s duplán frusztrál, h.a fenébe is körmére égett s lekési/te))

Balázs Haller írta...

Hello mindenki!!! Tudja véletlenül valaki ha Becsben akarok jogsit hosszabbítani de a magyad le van járva akkor is meg tudjak nekem oldani itt az osztrák oldalon? Köszi

Nikol írta...

Úgy emlékszem, hogy csak érvényes jogosítványt lehet osztrákra cserélni.

Gábor Boldog írta...

Sziasztok!
En a mult heten csinaltattam meg, lejarttal. +10 EUR