2012. október 9., kedd

A bécsi közlekedési lámpák


"Utazgatok, mert utazni élvezet" a'la KFT és közben vezetgetegek, mert vezetni élvezet a'la én.

Szóval mostanában két üzleti út között legrövidebb út az egyenes hergelem magam az autóvezetéssel. Pedig már a 4 év alatt igazán hozzászokhattam volna. Mihez? Hát a spéci bécsi zöldhullámhoz.
Merthogy itt - drága kollégáim szerint - létezik zöldhullám, de a valóságban ez egészen érdekesen van interpretálva.
Először is: az általam gyakran bejárt útvonalakon minden 50 méteren van egy jelzőlámpa, na jó, 100 méterenként tuti. És ezek gyakran pirosak, bár a jelzőlámpa funkcióját tekintve ebben nincs is semmi érdekes vagy rendellenes. Mindaddig, amíg nem kell mindegyiknél megállni. Mert piros és ha piros, akkor tilos. Minden kisiskolás kívülről fújja.
Ha csak egy lámpa kényszerít megállásra, akkor még okés is a dolog. De az, hogy egy útvonalon lépten-nyomon meg kelljen állni az állítólagos zöldhullám miatt az már bosszantó.
Már mindenféle trükkel próbálkoztam, mint pl. ezerrel kilőni a zöldre váltáskor. Tudod, kezed a sebváltón, egyik lábad a kuplungon, másik a gázpedálon. A csúsztatott kuplung miatt finoman berregteted a motort (és közben a lelked mélyén tudod, hogy épp most amortizálod az autódat a kelleténél jobban...), sasolod a gyalogos jelzőlámpát keresztben, hogy mikor vált pirosra. A szemed majd kigúvad, nehogy egy másodpercet is elvéts a drága zöld lámpából. A lámpa vált és te kilősz. 2 mp alatt 100-on vagy. Még 40 méter, még 30, már villog az a rohadék. Mérlegeled, hogy gyorsít-e, majd még 10 méter és a fékbe taposol, mert milyen már pirosban átmenni. Közben azon mélázol, hogy vajon mértek-e útközben, mert ha igen akkor még meg sem érte a gyorshajtás.
Ezek után megpróbálsz a másik esethez folyamodni, hogy csiga lassan indulsz. 30-al araszolsz, felbosszantva a mögötted jövő Audist, aki meg téged bosszant fel, hogy hova rohansz te hülye, úgyis piros a lámpa még mikor ebben a tempóban odaérünk... És sajna 30-al is beéred a piros lámpát. A tükörben hátra szólsz (szigorúan gondolatban, mert mit lehet tudni, hogy milyen idegállapotban ül az audis az autójában. Lehet, hogy az ő idegein is a zöldhullám játszik.) a türelmetlen kollégának, hogy látod, minek kellett annyira sietni, úgyis meg kell állni, semmire sem mentél a nagy izgalommal. :-)
Szóval minden 50-100 méteren megáll az ember, vár, elindul.
Ennek köszönhetően az autóm jelenlegi fogyasztása 8,5 l, de csak azért, mert a hétvégén vidéken jártam és sikerült 20 kemény percig 120-al menni. Előtte 9 l-es átlagfogyasztásom volt.

Igazából sok hónapon át türelemmel viseltettem a bécsi közlekedés irányában, mert én időben el szoktam indulni, ha meg netán késésben vagyok, akkor már van annyi rutinom, hogy meg sem próbálok rohanni, de mostanában besokalltam. Pedig tudom, hogy mindig odaérek a kiszemelt helyre, még ha kicsit el is tévedek (amit alternatív útvonalak kipróbálása fedőnéven álcázok másoknak), de könyörgöm, nem lehetne konstans 50 km/h sebességgel a végcél felé konvergálni?
Ráadásul kevésbé lenne környezteszennyező, mint ez az állandó megállás, elindulás.

11 megjegyzés:

perger írta...

"Csak a jó öreg Tirana,
Bucuresti, Wien, Ljubjana!
Prahaha...."

[a KFT Afrika c. dalának Voga-Turnovszky-féle feldolgozása egész jól kapcsolódik a bloghoz]

A teljesség kedvéért, ez egy 1,4-es motorral szerelt szgk, normálisan 6,5-7 literes fogyasztással. Múltkor Tirolból hazafele 5,8 litert evett 100 km-en...

Hajnalka Nagy írta...

nagyon jó a fogyasztása!! s városban nem meglepő, h megugrik...
kímélés képpen automata sebváltót ajánlok...:) egy áááááááálom! picit rádob fogyasztásra lehet, de iszonyú kényelmes úgy vezetni, h nem kell váltogatni úton-útfélen, no meg pirosaknál :(

Warnika írta...

sziam
nekem tősgyökeres osztrák mondta, hogy a lámpák direkt vannak ilyenre állítva, mert így az összes autó többet fogyaszt, ergó több üzemanyagot is vásárolnak. Nekünk sem sikerült még soha-soha több zöldön egymás után átmenni :) ezvan

Hajnalka Nagy írta...

nemáááááá, én ezt nem hiszem, sztem urban legend ez inkább... vagyis szeretném az hinni!! avagy tömegközlekedésre így akarnak szoktatni?? :D

Warnika írta...

nos, nem tom....de viszonylag nem fáj annyira az embereknek szerintem és mégis többet költenek. tényleg nem tudom mennyire igaz, de mikor egyik kolléganőmmel mentem együtt dolgozni (car sharing) és zsémbelődtem akkor mondták...ki tudja. a másik felvetés az, hogy lassabb a közlekedés, kevesebb a baleset.

perger írta...

Én egyébként arra szavazok, hogy direkt van, de nem az olajmaffia miatt. Azt hiszem, így egyenletesebben terhelhető a város autókkal, mindenhol van néhány, de sehol sem gyűlnek fel nagyon. Ha valaki csak át akar húzni a városon, az számítson rá, hogy sokáig fog tartani, függetlenül a bent mászkáló autók számától. Válassza inkább a kerülő utat.

Nem olvassa ezt a blogot valami közlekedésmérnök? :)

Hajnalka Nagy írta...

én ismertem egyet, a János bácsi, most nem jut eszembe a vezetékneve, de Bp.rendőrlámpáit asszem ő hangolta össze :) nem mellesleg Back virág terápiával is foglalkozik/zott, meg 1-2 családállításán is voltam, so sok-sok rétű emberke...

Hajnalka Nagy írta...

Bach természetesen s nem Back!

perger írta...

Családállítás? Az valami "Nagymama, ne feküjjön má' ott, tessék szépen felánni!" cucc? :)

Hajnalka Nagy írta...

neeeem, nem az! :) Nils Holgersonnénál is olvashattál már róla sztem picit... google-be írd be, oszt hajrá, ha érdekel :) inkább dráma pedagógiára hajaz, de más...cuki dolog tud lenni :D

Hajnalka Nagy írta...

neeeem, nem az! :) Nils Holgersonnénál is olvashattál már róla sztem picit... google-be írd be, oszt hajrá, ha érdekel :) inkább dráma pedagógiára hajaz, de más...cuki dolog tud lenni :D